mandag, oktober 27, 2008

English Books

I dag har jeg vært på utflukt i byen (noe forkjølelsen min straffet meg for da jeg kom hjem...) for å finne en bokhandel ved navnet English Books. Akkurat hva jeg har lett etter, ettersom dansker normalt sett ikke leser engelske bøker, og biblioteket derfor kun har engelskspråklige forfattere på engelsk.
Da jeg først lokaliserte bokhandelen (med litt hjelp av google og Maja) viste det seg at den først åpnet om en time. Vinduet var dekket av en stor bokylle proppet til bristepunktet av slitte bøker. Gjennom døren kunne jeg se det som viste seg å være et bord under en haug med bøker, et stativ med gamle klær og noen esker med gamle leker på gulvet.
Da jeg kom tilbake en time senere, stod det et bord utenfor med en kasse brukte (engelske) bøker, noen leker og stativet med klær.
Jeg hadde selvfølgelig gått og lurt på hvem som eide denne mystiske butikken i et land som på alle andre måter fortrenger engelske bøker og later som om det ikke kan sankke engelsk. Kanskje en gammel hyggelig man med vest, briller på nesen og lyst dunhår? Eller en gammel heks av en dame som lusket mellom hyllene? Eller kanskje var det av den koselige typen som i You've Got Mail?
Jeg måtte selvfølgelig bli litt skuffet... men det var jo heller ikke så ille. Møtt ble jeg av lukten av mugne bøker og et rom så fult i bøker at det så vidt var plass på gulvet. Men langt der inne satt en middelaldrende dame bak en pult, dekket i bøker, og spurte meg på dansk om jeg trengt hjelp? Jeg smilte og så meg rundt... det var ingen trapper eller dører, bare bokhyller opp til taket proppet med bøker. Det så ut som om alt var brukt, men skiltet informerte utenfor at de også hadde nye. Jeg spurte etter John Irvings Cider Houserules (ettersom biblioteket kom opp med et screenplay da jeg spurte etter den på engelsk), og damen stupte ned i bak en bunke bøker på gulvet til hun fant bokhyllen bak. Jeg endte opp med The World According to Garp i stedet, men det gjorde ikke noe.
Jeg gleder meg til å komme tilbake :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar