torsdag, februar 12, 2009

1984 - George Orwell

Uha... det var en dyster bok. Syntes godt den kunne hatt et litt mer positivt syn på livet... Den er skrevet etter andre verdenskrig, og det merkes jo godt. Det er fra denne boken uttrykket Big Brother kommer fra. Den handler om en helt vanlig mann som lever i London et par tiår etter andre verdenskrig. Et diktatur eller hva man nå skal kalle det styrer, og samfunnet holdes under ved at man har en slag tankekontroll som gjør at man selv og alle andre passer på at man ikke har revolusjonerende idéer. Man har tv-skjermer i nesten alle rom, slik at Big Brother kan holde øye med alt du gjør og sier, til og med i søvne. Det drives også med hitorieforfalkning i stor grad... alt partiet sier er sant, og med en gang noe endrer seg i nåtiden må alt om skjedde i fortiden endres i mediene. Det er litt sært at folk virkelig kan leve sånn, jeg tror ikke helt det hadde gått i virkeligheten.
Boken er jo selvfølgelig en klassiker, og burde nok leses en gang. ;) Men ikke hvis man er deprimert eller mørkredd tror jeg.

3 kommentarer:

  1. så du synes jeg skal lese den? har vurdert det veldig lenge nå :P men tror jeg må ha en litt glad-bok i mellomtiden. da er pride and prejudice i mellomtiden. hehe:)

    SvarSlett
  2. æhm... litt rar setning det der.. rettelse: da er p&p god å ha i mellomtiden

    SvarSlett
  3. Hmmm, hvis du vil lese en seriøs bok så kan du gjerne lese denne. Og hvis du vil føle deg litt smart og "ah, den boken har jeg lest!"-aktig. :) Jeg har ikke lyst å si at du må lese den, men hvis du har lyst. :) Ellers er Pride and Prejudice et godt valg ;) Har du ikke lest den før?

    SvarSlett