mandag, april 27, 2009

Animal, Vegetable, Miracle av Barbara Kingsolver, med Steven L. Hopp og Camille Kingsolver

Denne boken inneholder så mye kunnskap som ikke blir bortlært på skolen. Det meste av dette burde være obligatorisk viten for alle.

Først om boken: 
Den er skrevet av moren i familien (hun er journalist), med korte moralske artikler av faren og søte historier og oppskrifter av den eldste datteren. De har og en jente, Lily på 7/8 år.
De bestemmer seg for å kjøpe et hus/gård på landet i USA hvor de skal dyrke all sin egen mat/kjøpe den på det lokale "farmers market" eller fra steder så tett på der de bor som mulig. I praktis betyr det at de spiser det som er i sesong, lagrer masse mat om sommeren og ikke spiser importerte ting (fruk for eksempel). De har også kyllinger og kalkuner.
Dette er en beskrivelse av det første året de skal klare seg "på egen hånd" og er ment som inspirasjon og for å gi oppmerksomhet til problemene med måten vi spiser på i dag.
Masse mat reiser kloden rundt flere ganger før den kommer til deg, ikke-organsik mat inneholder masse rart (jeg tror jeg har hørt at det meste av slike sprøytestoffer går rett igjennom kroppen, men det har mye å si for hvordan baskelusker utvikler seg til å bli motstandsdyktige) og i USA har de helt sinnsyke regler for hva de kan mate dyr med, noe som gjør at man kan få sykdommer som E.Coli (som ellers kommer fra dyr) fra planteprodukter. 

Jeg syntes dette var en utrolig bra bok. Den hadde selvfølgelig noen tørre perioder, spesielt Steven sine artikler, men noe av informasjonen var veldig sjokkerende. Den var selvfølgelig veldig moraliserende, men det er jo ikke noe man ikke er enig i, og den er veldig forsiktig med å si "du skal gjøre sånn og sånn". Den vil heller få deg til å være bevisst på å gjøre andre matvalg, som å heller kjøpe epler fra Frankrike i stedenfor New Zealand, og å kjøpe organisk.
Men boken var for meg mest hyggelig lesning; små hverdagshistorier om Lily og kyllingene hennes og feiring av bursdager, ferieturer osv. Jeg fikk utrolig lyst til å dyrke min egen mat når jeg blir litt eldre, og til å oppdra barna mine på en gård hvor de kan se og være med på matlagningsprosessen (fra å så frø til å skjære strupen over en  kylling). Det virker veldig avslappende, og naturlig, og koselig :P 
Håper du leser den ;)

1 kommentar:

  1. eg har sinnsykt lyst å lese den! jeg fattet interesse for den da jeg så den på "to be read" listen din, for jeg syntest å kjenne igjen tittelen, men husket ikke hva den var om. Eg leste og sneik litt i den når vi var hos deg i påsken, og eg gleder meg til å lese den, men nå er nok pensumlitteraturen i høysetet, ettersom pensumprøven kun er 3 uker unna.. Men den skal eg lese ja:D

    SvarSlett