lørdag, august 29, 2009

En kort historie om nesten alt

Først av alt, det er jo ikke en historie om nesten alt, det er jo fryktelig mye som mangler her! Men jeg tror ikke at jeg hadde giddet å lese den hvis det sto noe mer i den enn det allerede gjør. Derimot skulle jeg ønske at alle skolebøker ble skrevet slik som denne. Du får ikke vite alt i riktig rekkefølge og Bryson forstår seg jo ikke på alt mulig heller (han er jo bare en forfatter), men det gjør det også mye gøyere. Her får du nemlig historiene om de snåle forskerne som brukte livet sitt på de særeste ting. Du blir fortalt om de glemte forskerne, som aldri fikk den berømmelsen de fortjente. Og så blir du forklart naturen gjennom et normalt menneske.
Bryson skriver jo fantastiske reisebeskrivelser allerede, men han klarer også å finne fram de merkeligste fakta om universet og gjøre de kjedelige tingene mye mer spennende. (utenom mikroorganismer som var noe av det første livet som var på Jorden... det var fryktelig kjedelig å lese om.)

Jeg er faktisk ikke helt ferdig med denne boken. Den er veldig lang, men jeg har lest eksepsjonelt lite denne sommeren. Har reservert den her i Danmark så jeg får lest den ferdig. Jeg kan jo ikke gå glipp av slutten på universet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar