lørdag, mars 21, 2009

Northanger Abbey

For en god bok! Jeg forventet en helt klissen hovedperson (Cathrine) etter å ha sett filmen. Der har hun næmlig mange dagdrømmer for å visualisere noe boken bare beskriver som leselyst. Hun er litt vimsete (av mangel på et bedre ord), men mye mer voksen enn i boken. Cathrine er 17 og møter sin drømmemann i Bath, i tillegg til en del nye mennesker. Hun er den typiske stakkarslige kvinne som ikke kjenner verden utenfor hagen til sine foreldre, og så når hun møter verden utenfor vet hun ikke hvordan hun skal stille et kritisk øye til de hun møter.
Jeg syntes det første kapittelet var litt merkelig fordi det bare var en beskrivelse av Cathrine, men etter en stund forstod jeg at det var litt nødvendig. 
Ellers så skulle jeg ønske at Colin Firth hadde spilt Mr Tilney i filmen... aaah... :P
Har du forresten lest den? Tror du har det næmlig.

1 kommentar:

  1. nei dessverre har jeg ikke lest den enda, men fikk av rebecca i en litt forsinket bursdagspresangt de samlede verker av jane austen, så den skal leses:) ja, så filmen jeg og, må si meg enig med deg der, litt naiv på en måte.

    SvarSlett